Mies lännestä (Man from the West)

 

Pääosissa: Gary Cooper, Julie London, Lee J. Cobb

 

Ohjaus: Anthony Mann (1958) 97 min

 

Link Jones (Gary Cooper) saapuu teksasilaiseen pikkukaupunkiin, josta hän aikoo matkustaa Fort Worthiin palkatakseen kotikaupunkiinsa opettajan. Miehen ensimmäinen junamatka keskeytyy vedenottopisteellä, kun joukko miehiä yrittää ryöstää junan. Miehet saavat saaliikseen vain Linkin matkalaukun, joka yrittäessään estää miehiä, saa iskun päähänsä eikä pääse poistuvan junan kyytiin. Junan kyydistä jäävät myös Sam Beasley (Arthur O'Connell) ja laulajatar Billie Ellis (Julie London), jota Sam yritti ehdottaa opettajaksi Linkin kaupunkiin. Link lähtee johdattamaan kaksikkoa suojaan, sillä hän tuntee seudun ja siellä sijaitsevan maatalon. Talo näyttää hylätyltä, mutta junan ryöstöä yrittäneet miehet pitävät siellä majaa. Ja joukkoa johtaa Linkin sadistinen setä Dock Tobin (Lee J. Cobb). Link onnistuu vakuuttamaan Dockin siitä, että hän aikoo palata Dockin joukkoon, mutta Linkin serkku Coaley (Jack Lord), joka on ottanut Linkin revolverin, ei ole vakuuttunut. Coaley iskee silmänsä Billieen, jota Link kutsuu naisekseen suojellakseen tätä. Coaley pakottaa Billien riisuuntumaan, mutta Link saa tilanteen rauhoitettua ennen kuin asiat menevät liian pitkälle. Dock haluaa tehdä ryöstöretken Lassoon kaupungin pankkiin, jonne kerätään alueen kaikki kaivostuotot. Seuraavana aamuna paikalle saapuva Linkin toinen serkku Claude (John Dehner) haluaisi päästä eroon Linkistä, Samista ja Billiestä, mutta Dock pitää päänsä. Myöhemmin leikkimielinen paini päättyy siihen, että Link Ja Coaley ottavat mittaa toisistaan tosissaan, ja hävinnyt Coaley yrittää ampua Linkin, jolloin Sam astuu luodin eteen ja Dock ampuu Coaleyn. Link ilmoittautuu vapaaehtoiseksi tiedustelijaksi Lassoohon, mutta Dock, jolla on kuitenkin epäilyksensä, käskee mykän Troutin (Royal Dano). Claude käskee Troutin tappamaan Linkin. Lassoo osoittautuu aavekaupungiksi, ja kun sovittua merkkiä ei kuulu, Claude ja Ponch (Robert J. Wilke) lähtevät paikalle. Link on saanut aseen Troutilta ja aloittaa epätoivoiselta tuntuvan taistelun.

 

Anthony Mann luottaa vanhaan kaavaan, jossa sankarina on synkän menneisyyden omaava karismaattinen pyssysankari, joka yrittää sopeutua normaaliin elämään. Vaan eihän siitä tahdo mitään tulla, kun menneisyyden synnit tulevat vastaan. Useimmiten Mannin elokuvissa tätä miestä esitti James Stewart, nyt siis Gary Cooper eikä asia siitä ainakaan huonone. Sankarin sielunelämä on huomattavasti mielenkiintoisampi kuin keskiverto toimintarymistelyissä: Link yrittää välttää viimeiseen asti astumasta takaisin sille rikollisuuden karmealle polulle, josta irti pääseminen oli vaikeaa. Mann on lisännyt synkkyyttä Stewartin kanssa tekemistään elokuvista ja väkivalta, jota on kuitenkin melko vähän, on rajusti kuvattua eikä epämiellyttäviäkään kohtaloita jätetä kertomatta, kuten Billien raiskaus. Sankari saa kuonoonsa ja kantaa haavansa ja ruhjeensa siinä missä vastustajansakin.

 

Gary Cooperin salamyhkäinen, ja samalla ilmeetön olemus sopii roolihahmoon vallan mainosti: roolihahmon tarkoituksena on välttääkin huomiota. Totta, että mies on auttamatta liian vanha rooliinsa, mutta se taitaa olla enemmänkin sääntö kuin poikkeus Hollywoodin kulta-aikoina: Cooper (s. 1901) esittää Lee J. Cobbin (S. 1911) kasvattamaa sukulaispoikaa. Linkiin ihastuva Julie Londonkin on neljännesvuosisata nuorempi. Tuon kun onnistuu jättämää taka-alalle, niin pääosatähdissä ei ole mitään valittamista. Cobb on rosvojoukosta ainoa, jossa on edes jotain särmää. Jack Lordin esittämä Coaley on täysi sekopää ja yksi vastenmielisimmistä roolihahmoista genressään, ja ylinäytteleminen pahentaa asiaa. Julie Londonin rooli ei alkuun vaikuta kovinkaan merkittävältä, mutta kun mitään romanssia ei kaksikon välille luoda, nousee Londoninkin rooli merkittävästi. Ja onhan siinä jotain haikeaa, kun nainen tunnustaa rakastamalleen miehelle, ettei heidän välilleen voi muodostua mitään suurempaa tunnesidettä.

 

Anthony Mannin elokuvat ovat tunnettuja myös kauniista maisemistaan eikä ”Mies lännestä” ole poikkeus: studiokuvaukset jäävät vähäisiksi. Sen sijaan äänimaailma on tuhnuinen. Kiitokset tulee myös realistisesta väkivaltakuvauksestaan ja amerikkalaiswesterniksi synkästä yleisilmeestään. Tarina ei ole kaikista omaperäisimpiä, mutta tarpeeksi mielenkiintoinen westernin ystäville ja antaa mietittävää myös muillekin. Joissain yhteyksissä puhutaan jopa Mannin parhaasta westernistä. Onhan se paljon sanottu, kun mies on ohjannut sellaiset elokuvat kuin ”Winchester 73 - Kohtalon ase” ja ”Teräskannus”, mutta mitäpä näistä kiistelemään.

 

Arvosana: ***½

 

man_of_the_west-normal.jpg