Sokea tappaja (Blindman)
 
Pääosissa: Tony Anthony, Lloyd Battista, Ringo Starr
 
Ohjaus: Ferdinando Baldi (1971) 102min
 
Sokea mies, Blindman (Tony Anthony) saapuu amerikkalaiskaupunkiin hoitamaan bisneksiään, ts. toimittaa 50 naista vaimoiksi Texasiin. ”Liikekumppani” on kuitenkin tehnyt oharit ja toimittanut naiset Meksikoon miehelle nimeltä Domingo (Lloyd Battista). Blindman lähtee Meksikoon ja törmää tämän veljeen Candyyn (Ringo Starr), jolle erään kyläläisen tytär Pilar (Agneta Eckemyr) on pakkomielle. Candyn vietyä Pilarin pois, Blindman tappaa paikalle häntä kiusaamaan jääneet miehet, jolloin Pilarin isä (Franz von Treuberg) lupaa viedä hänet Domingon luo. Domingon luona on ”karjamarkkinat” käynnissä, kun meksikolainen kenraali (Raf Baldassarre) on ostamassa naisia joukkojensa viihdykkeeksi. Torjuttuaan Blindmanin oikeutuksen naisista, polttamalla tämän kauppakirjan, Domingo pettää myös kenraalin, ampuu tämän miehet ja vangitsee hänet lunnaita varten. Tämä saa Blindmanin lähtemään Candyn jäljille, vangitsee hänet ja vapauttaa Pilarin, jonka jälkeen hän ilmoittaa Domingolle, että tämä saa veljensä takaisin, jos toimittaa hänelle 50 naista. Naiset saapuvat, mutta mukana on Domingon sisar, Sweet Mama (Magda Konopka), joka vangitsee vuorostaan Blindmanin. Candy yrittää kiduttaa tietoja ja lopulta Blindman paljastaa (valehtelee) missä Pilar on. Kun miehet ovat poistuneet, Blindman pakenee ja vapauttaa myös kenraalin. Hän palaa Pilarin ja tämän isän luokse, jotka piileskelevät vanhalla kaivoksella. Hän houkuttelee Candyn kaivokseen ja tappaa hänet. Kun Domingon miehet etsivät Candya raunioista, Blindman palaa Domingon tukikohtaan ja vapauttaa naiset, jotka suureksi osaksi kuolevat tai jäävät uudestaan kiinni Domingon osuessa heidän reitilleen. Kun Blindman saa tietää asiasta, hän palaa vapauttamaan Pilarin. Domingo lähtee perään ja saa hänet pian kiinni. Kun Blindman on tilanteessa 1 vs. 15, kenraali saapuu paikalle tasoittamaan tilannetta.
 
Kun kyseessä on sokea toimintasankari, oli sitten kyseessä lännen asesankari tai japanilainen samurai Zatoichi, on aivoista syytä kytkeä suurin uskottavuusanturi pois päältä, tämänkaltaiset elokuvat kun pelaavat enemmän tyylipuolella. Ja onhan näissä ihan oma metka viehätyksensä. Ja Blindmanin eduksi on luettava, että hän on aidosti törmäilevä hahmo, joka tarvitsee apua. Aseita käyttäessään hän antaa palaa täyslaidallisen, kun ei luota, onko ensimmäinen luoti välttämättä osunut. Siinä mielessä epäuskottavan tarinan uskottavin asia on juuri Blindman; hän toimii harkitusti kuulostellen ja tunnustellen ympäristöään. Tarinan kehittänyt Anthony onnistuu myös hyvin esittää sokeaa: etenkin miehen silmät on saatu vangitsevan näköisiksi. Jos joissakin muissa Anthonyn tähdittämissä elokuvissa mies on vaikuttanut keskenkasvuiselta mieheltä, rutiköyhän miehen Eastwoodilta, niin Blindmanin saappaat hän täyttää niin, että muut hahmot jäävät paikoin täysin mitäänsanomattomiksi.
 
Tästä voisi tietysti syyttää egoistista näyttelijää, joka on siis kynäillyt tarinan, mutteivät kaikki näyttelijätkään ihan kartalla ole. Ringo Starr on mukana vain herättämässä huomiota: taidekriitikot taisivat jopa kehua (krapulaisen) Ringon suoritusta ”A Hard Day’s Nightin” rantakohtauksessa. Jos siinä jotain erikoista oli, niin eipä siitä mitään tähän ole tarttunut. Ringo kävelee hölmönnäköisenä ympäriinsä ja puhuu Liverpoolin murteella. Väkisinkin mieleen juolahti Harry Enfieldin Scousers-sketsit. Onneksi Ringon osuus jää kuitenkin vähäiseksi. Ringon mukanaolon selittää se, että yksi elokuvan tuottajista oli juuri ennen Beatlesin hajoamista yhtyeen manageriksi palkattu Alen Klein. Vielä rasittavampi tapaus on meksikolaista kenraalia esittävä Raf Baldassarre, joka huutaa ja nauraa jatkuvasti. Muutenkin meksikolaissotilaiden kuvaaminen eläimellisinä on vähän karannut jo käsistä, he kun eivät tällä kertaa edes ole elokuvan pahimmat hahmot. Kenraali jopa auttaa Blindmania kaksintaistelussa Domingoa vastaan tasoittamalla himpun verran tilannetta, ts. työntää käryävän sikarinpään Domingon silmiin. Anthonyn kanssa jo ”Hiljaisessa muukalaisessa” näytellyt Lloyd Battista on melko karikatyyrinen rosvopäällikkö, joka rakastaa vähän hitaanoloista veljeäänkin kaikesta tämän aiheuttamasta harmista huolimatta. Pahimman vaahtoamisen ja mesoamisen hän kuitenkin jättää väliin, mikä sopii mainiosti: kenraalin miehissä on tarpeeksi kestämistä. Naisnäyttelijät jäävät varsin kasvottomiksi, jopa Pilarin ja Sweet Maman osalta. Sen sijaan naisvartalon muita paikkoja esitellään useaan otteeseen. Näistä kohdistuu myös elokuvan julmimmat tapaukset.
 
Kun Domingo murhauttaa meksikolaissotilaat, ei se ole mitään sen rinnalla, kun naiset marssitetaan alastomina pestäviksi, jotta ovat edustavan oloisia huutokaupassa. Kaikista raain kohtaus on kuitenkin pakenevien naisten jahtaaminen ja tappaminen erämaassa. Siinä vaiheessa mieleen juolahti jo, että vieläköhän katson samaa elokuvaa. Päässä alkoi myös soida Ringon ex-bändikaverin laulu ”Woman is the nigger of the world”.
 
Ohjaaja Baldi ja Anthony ovat käytännössä yhdessä aina onnistuneet toimintakohtausten toteuttamisessa, ja sokean hahmon lisäksi ne ovatkin elokuvan suola. Hieman jopa makaaberiksi käyvä loppukohtaus istuu myös tähän elokuvaan kuin nenä päähän.
 
Arvosana: ***½