Tepepa (Tepepa)
 
Pääosissa: Tomas Milian, Orson Welles, John Steiner
 
Ohjaus: Giulio Petroni (1968) 116min
 
Englantilainen lääkäri Henry Price (John Steiner) pelastaa vallankumoustaistelija Jesus Maria ”Tepepa” Moranin (Tomas Milian) vankilasta, vain halutakseen tappaa itse Tepepan. Suunnitelma epäonnistuu ja Price jää Tepepan vangiksi. Peräänsä he saavat eversti Cascorron (Orson Welles) joukot. Tepepa löytää Pricen taskusta naisen kuvan ja tajuaa, minkä takia mies haluaa tappaa hänet. Tepepa jatkaa taisteluaan valtaapitäviä vastaan ja pyytää tapaamista presidentti Maderon (Francisco Sanz) kanssa. Tapaaminen osoittautuu ansaksi ja Tepepa pakenee seuraajiensa kanssa erämaahan ja päästä Pricen vapaaksi. Cascorro pidättää Pricen ja käskee tämän johdattaa Tepepan luokse, lopullista yhteenottoa varten.
 
Spagettiwesternin alalaji, Zapata-western, saavutti 60-luvun lopulla suosiota etenkin vasemmistonuorten/ -opiskelijoiden keskuudessa. Zapata-westernit käsittelivät Meksikon vallankumousta ja tunnetuimpia ja arvostetuimpia elokuvia lienevät ”Naurava paholainen (Quién sabe?)”, ”Ammattitappaja (Il Mercenario)”, ”Petturit hirteen, companeros! (Vamos a matar compañeros)”, ”Maahan, senkin ääliö! (Giù la testa) sekä ”Tepepa”. Zapata-westernejä pidettiin hienostuneempina ja henkisesti älykkäämpinä elokuvina. Henkilökohtaisesti tyylilaji ei minuun pure, (tai pikemminkin en ole henkisesti riittävän älykäs niitä ymmärtämään), sillä koko Meksikon vallankumous on kovin orwellmainen. Kalifiksi Kalifin paikalle riitti tulijoita. Ja niin myös elokuvassa Tepepa.
 
Elokuvalle on annettava kiitosta historiallisten yksityiskohdista. Presidentti Madero, joka hallitsi Meksikoa vuosina 1911–1913, on siis todellinen henkilö. Tepepan hahmo vaikuttaa kovasti Emiliano Zapatalta, vaikka elokuvassa myös Zapata mainitaan erikseen. Tepepa tulee siihen johtopäätökseen, että Maderon esittämä maareformi ei tule toimimaan. Tarkoituksena oli jakaa maata rikkailta köyhille. Ja kun tämä ei toteutunut, oli aika tarttua aseisiin. Toisen miehen vapaustaistelu on toisen mielestä terrorismia. Suuren kannattajajoukon saava Tepepa vaikuttaa olevan hyvällä asialla, mutta todellisuudessa miehestä paljastuu vain yksi vallanhalun juovuttama riistäjä muiden jatkoksi. Tämä tuodaan esiin takautumilla, joihin lääkäri Henry Price myös vahvasti liittyy.
 
Elokuvan poliittinen sävy on varmasti vaikuttanut myös Wellesin osallistumiseen elokuvaan. ”Whatever Happened to Orson Welles?” kirjassa Joseph McBride väittää Wellesin lähteneen aikoinaan Eurooppaan McCarthyismin ja hänen mustan listansa takia. Niin tain näin, ylensyönnistä ja alkoholismista turvonnut Welles on roolissaan erinomainen. Sama pätee myös muihin näyttelijöihin: Milian tuli tunnetuksi juuri rooleistaan, joissa hän esitti meksikolaista peonia, joka joutuu taistelemaan ylivoimaa vastaan. Elokuvan loppuhuipennus myös käydään kolmikon ympärillä, vaikka armeijan ja Tepepan joukkojen taistelu onkin raju. Henkilöihin on kuitenkin vaikea samaistua: Cascorro on läpeensä paha, Tepepasta paljastuu ikäviä asioita. Pricella on inhimillisyytensä: hän auttaa sairaita meksikolaisia, ottaa mukaansa isänsä menettäneen Paquiton (Luciano Casamonica), silti hänen kostonhalunsa on oikeutettu. Price on kuitenkin kovin kylmä ja Steiner englantilaisena tulkitsee häntä juuri siten.
 
Giulio Petronin töistä pidän parhaimpana elokuvaa "Kosto odottaa (Da uomo a uomo)", eräänlainen köyhän miehen "Vain muutaman dollarin tähden".  Enkä tarkoita sitä lainkaan halveksuen.
 
Arvosana: ***½
 
 
tepepa-normal.jpg